Onze SCHOOL

Kindcentrum 't Ven is een traditionele, moderne school gelegen in de wijk 't Ven in Rosmalen. Wij zien onze school als een veilige brug tussen thuis en de maatschappij waarbij de leerlingen handvatten krijgen op het gebied van kennis, vaardigheden en attituden. Een sterk pedagogisch klimaat is de basis voor goed onderwijs. We bieden daarom een veilige sfeer waarin respect en waardering voor elkaar belangrijk zijn. Zonder relatie, geen prestatie (Luc Stevens) is een belangrijk uitgangspunt van waaruit wij onderwijs vormgeven.

Daarnaast zijn we ons bewust van de drie psychologische basisbehoeften (Deci & Ryan) die de intrinsieke motivatie voor leren kunnen vergroten:

1. Autonomie. De leerling heeft de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht te kunnen uitvoeren en heeft invloed op wat hij/zij doet.

2. Gevoel van competentie. Het vertrouwen dat de leerling moet hebben in eigen kunnen.

3. Relatie, sociale verbondenheid. De verbondenheid met de omgeving, ofwel vertrouwen hebben in anderen. En een positief klimaat in de klas; leerlingen moeten zich vrij voelen om vragen te stellen en niet bang zijn om fouten te maken (Verbeeck).

Kernwaarden: De pedagogische en didactische visie hebben we verbonden aan 3 kernwaarden. Middels deze kernwaarden sturen wij ons handelen en geven wij vorm en richting aan ons onderwijs:

Betekenisvol, ontwikkeling & samen.

Betekenisvol

“Herkenbare situatie die de interesse van de kinderen wekt” (woordenboek).

We halen de wereld in de school en we ontdekken de plaats van onze school in de wereld. Wij maken gebruik van de natuur om ons heen, bezoeken musea, gaan op excursies, nodigen ouders uit hun expertise met de klassen te delen, dit alles passend bij het thema. De inhoud van een thema staat gedeeltelijk vast maar krijgt verdere invullingen door de inbreng van de leerlingen zelf. Zo sluiten we aan op de leef-en beleefwereld van de leerlingen.

Middels onze lessen ontwikkelen leerlingen kennis en vaardigheden die hen in staat stellen hun plaats in de samenleving te leren vinden. Dit alles door middel van boeiende, actieve en zinvolle lessen, hierdoor leren leerlingen het beste. Waar mogelijk zijn onze vakken met elkaar verbonden en staan ze niet op zichzelf, waardoor de leerlingen meer samenhang ervaren en hierdoor meer zicht en plezier krijgen op wat en waarom ze leren. Zo zijn de onderwerpen van de leeslessen en de thema's van IPC op elkaar afgestemd. (Binnen IPC worden overkoepelend thema's aangeboden waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen.)

Ontwikkeling

“Ontwikkeling betekent de manier waarop iets verandert” (woordenboek).

Bij ons op school is iedereen voortdurend in ontwikkeling. We stimuleren een veilige omgeving waarin kwaliteiten en talenten tot uiting mogen komen, met respect voor elkaar. We leren van en met elkaar, met focus op de groei van de individuele leerling, altijd in verbinding met de ander en het andere.

Belangrijk is dat leerlingen zich bewust zijn van wat ze al kunnen en waar ze nog aan moeten werken. Hierbij gaat het over de sociaal emotionele ontwikkeling, het creatief vermogen, cognitief gebied en de leeraanpak. ‘Ik zie wat ik al kan en ik weet waar ik nog aan moet werken'. Er is aandacht voor persoonlijke groei en burgerschap in een veilige omgeving. Daarbij maken we leerlingen bewust van zichzelf en hun talenten. We leren hun die talenten en eigenschappen te gebruiken in hun omgeving.

Samen

“Bij of met elkaar. In elkaars gezelschap” (woordenboek).

“Onderwijs is, naast kwalificatie en subjectificatie, een proces van socialisatie” (Biesta). Bij samenwerken en leren gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. Je verhoudt je op een bepaalde manier tot de ander.

Wij staan voor samen leren, werken, delen, spelen en vieren. Ons schoolgebouw bestaat naast klaslokalen uit leerpleinen, een gymzaal en een grote buitenruimte die de leerlingen volop stimuleren samen bezig te zijn. Kenmerkend voor ons schoolgebouw zijn de grote glazen schuifwanden tussen de lokalen en de leerpleinen die vooral in de middagen vaak open staan zodat er groepsoverstijgend samen gewerkt kan worden. Hiermee krijgen onze kernwaarden handen en voeten.

Leerlingen, onderwijsprofessionals, ouders en de omgeving helpen en versterken elkaar. Zo zijn ouders en leerling samen aanwezig bij onze gesprekken waarin de ontwikkeling van de leerling wordt besproken. Ouders zijn welkom om mee te denken middels de MR. De oudervereniging denkt mee en ondersteunt ons bij verschillende activiteiten gedurende het schooljaar. Daarnaast zetten wij de kennis van onze ouders graag in bij het thematisch werken. Kindcentrum ’t Ven een veilige sprong naar de toekomst.

Visie van Kindcentrum 't Ven

Kindcentrum 't Ven is een traditionele, moderne school die zichzelf ziet als een veilige brug tussen thuis en de maatschappij, waarbij leerlingen worden voorzien van kennis, vaardigheden en attituden. Een sterk pedagogisch klimaat vormt de basis voor goed onderwijs, met nadruk op een veilige sfeer van respect en waardering. Uitgangspunten zoals "zonder relatie, geen prestatie" en de psychologische basisbehoeften van autonomie, competentie en sociale verbondenheid zijn cruciaal voor intrinsieke motivatie en een positief leerklimaat. De kernwaarden die het handelen en onderwijs van de school sturen, zijn betekenisvol, ontwikkeling en samen.